Logo Frank Los
Frank Los
Verhelderaar
helderheid in woord, beeld en hoofd
voor maatschappelijk betrokken projectleiders

Aanjager voor de goede voornemens

Hoe jij ervoor zorgt dat goede voornemens worden waargemaakt zonder dat de waan van de dag dit belemmert 

Vol inspiratie is er afgesproken dat jullie het anders gaan aanpakken. Maar binnen een week zie je die inspiratie verdwijnen. De waan van de dag neemt het weer over. En alles blijft zoals het was. 

De voornemens zijn te vaag

"Ja! We moeten verbinding maken!" of "Fouten mogen!". Herken je die voornemens? Prima plannen natuurlijk. Maar het zijn geen toverspreuken. Want hoe komt het bijvoorbeeld dat er nu geen verbinding is? Welke oorzaken moeten er weggenomen worden? En wat is de weg naar de oplossing? Dat gesprek moet vaak nog gevoerd worden. Helaas laat de tijd dat meestal niet toe.

Het doel ligt te ver weg

We weten het. Grote doelen werken demotiverend. Het is slimmer om tussenstappen te bedenken. Elke stap is een succes. Zo houden jullie de goede moed erin. De waan van de dag zorgt er echter voor dat er geen tijd is om de stappen te bedenken. Druk, druk, druk!

Er is niet genoeg motivatie om er echt iets mee te doen

Iets anders willen zien is iets. Maar er ook echt je schouders onder zetten zodat die verandering plaats vindt is iets anders.

In een samenwerking is dat nog lastiger. Kun je erop vertrouwen dat anderen dezelfde beweging maken? Of kijk je liever eerst de kat uit de boom? Gevolg is dat iedereen op elkaar gaat wachten tot de beweging start. Er gebeurt dus niks.

Voornemens raken op de achtergrond

Doordat er niet regelmatig over de goede voornemens wordt gesproken verdwijnen ze op de achtergrond. Op het laatst worden ze vergeten. Tijdens jullie nieuwe bijeenkomst komen jullie weer uit op dezelfde voornemens. Het riedeltje begint opnieuw. 

Een uitdaging die voor jou niet lastig hoeft te zijn

Er is dus tijd en ruimte nodig om jullie te verdiepen in de goede voornemens. Wat zorgde ervoor dat ze werden gemaakt? Wat zorgt ervoor dat iedereen in beweging wil komen? En wat is dan een mooie route om naar het gewenste resultaat te komen? En er is blijvende aandacht voor nodig om ze waar te maken.

De oplossing

Aanjager van de goede voornemens

Stap 1: Draagvlak op een Presenteerplaatje

Met Draagvlak op een Presenteerplaatje haal ik de antwoorden op de bovenstaande vragen op:

  • Wat is de reden achter de goede voornemens?
  • Wat zorgt voor motivatie om ze uit te voeren?
  • Wat is de beste manier om dit aan te pakken?
  • Hoe delen we dit op in stappen?

En: Wat zijn zinvolle kleine opdrachten die erbij horen? Hier kom ik hieronder op terug. Als je Draagvlak op een Presenteerplaatje niet kent moet je deze pagina maar even lezen. Dan snap je waar de tijd vandaan komt om deze vragen diepgaand te beantwoorden. En het is duidelijk waarom er draagvlak is.

Stap 2: Bewezen marketingmethode

Een ondernemer die zijn eigen marketing serieus neemt stuurt wekelijks een mail naar zijn (potentiële) klanten. Zo creëert hij top of mind awareness. De ontvangers van zijn mails denken het eerste aan hem als ze iets nodig hebben wat hij aanbiedt.

Ik ga jullie wekelijks mailen. Ik stuur jullie een spiegel. Want de inhoud komt van jullie zelf.

Plezier!

Die wekelijkse mail wordt alleen maar gelezen als hij ontzettend leuk is. Dus ik maak er elke week een plezierig verhaal van met hoge entertainmentwaarde. Ik zorg ervoor dat het een mail is waar jullie naar uitkijken. Doordat ik met iedereen gesproken heb weet ik de juiste snaar te raken.

Herkenning alom

Bovenaan elke mail staat een tekening uit het overzicht wat ik met jullie heb gemaakt. Dit plaatje wordt gelijk herkend. Degene die zorgde dat ik dit plaatje tekende is apetrots. Want die is aan de beurt. Er is eigenaarschap. Want iedereen komt aan bod.

Leuke kleine opdrachten

Elke mail wordt afgesloten met een kleine opdracht die jullie zelf hebben bedacht. Het is een zinvolle speelse opdracht die gemakkelijk uitgevoerd kan worden, ondanks de drukte. En natuurlijk geeft ook deze opdracht het nodige plezier. Deze opdrachten zorgen dat de nieuwe voornemens elke week weer door de organisatie gonzen.