Cursus Javascript

Deze cursus heb ik gemaakt voor gebruik in de klas. Hieronder staat de inhoudsopgave.

 

In elk hoofdstuk is een tekstverwerker opgenomen waarmee je 'live' op mijn site met code kan spelen.

Basis

De basis van Javascript zo beknopt mogelijk.

De leukste manier om code te leren is door zelf te bouwen.

Dat gaan we zo snel als mogelijk doen.

Starten met ZIM

Over de Javascript bibliotheken die het ons gemakkelijk maken.

Over coderen op mijn site.

Const en let

Met deze twee kun je elementen in je code bereiken.
Over het verschil tussen deze twee.

Over de punt komma en kameelschrift.

Frame

Wat is nu dat Frame van ZIM?

En over luisteren naar gebeurtenissen

Stage en wat je erop kunt zetten

Stage is een onderdeel van frame.

We zetten er een paar vormen op.

We hebben het over plaatsing en over stage.update();

Animeren

Over hoe je objecten kunt laten bewegen.

En over het registratiepunt.

Functies

We zetten een knop neer om een cirkel te laten bewegen.

Hiervoor gebruiken we een functie.

Over hoe je een functie schrijft en hoe je hem aanroept.

If else

We leren de staat van ons programma te achterhalen.

We kijken of iets true of false is met booleans.

Met == kunnen we kijken of iets hetzelfde is.

Ticker

We laten de stage 60 keer per seconden updaten.

Zo krijgen we weer andere controle over onze animatie.

Een bal beweegt zo snel dat je hem op een gegeven moment niet meer ziet.

Array en loops

Een Array is handig als je met een hele lijst van elementen wilt werken.

Je kunt ze allemaal behandelen met een loop.

Verder behandelen we Math.random() om een beetje willekeurigheid aan ons programma toe te voegen.

Code overzichtelijk maken

Hoe je jouw programma overzichtelijk maakt met functies.

Over lokaal en globaal.

En over één luisteraar voor verschillende knoppen.

Basis oefenen

In voorgaande lessen kon je de code aanpassen.

In deze lessen schrijf je de code zelf.

Een animatie die een functie aanroept

Maak een aaneenschakeling van animaties.

Drag en drop

Een eenvoudig spelletje waarin je vormen naar de juiste plek sleept

Zelf bouwen

We gaan in dit gedeelte zelf bouwen.

Je eigen Codepen Project opzetten

In deze les laat ik zien hoe je zelf je eigen Codepen Project opzet met ZIM.

Daardoor kun jij jouw werk opslaan.

Klikspel

We maken een eenvoudig spel.

Vangspel

Een ingewikkelder spel waarmee je een heleboel principes leert.