Interactieve content
Uitgebreide uitleg met voorbeelden

Interactieve content vraagt erom dat jij in beweging komt. En je hoeft er weinig voor te doen. Want met je muis over het scherm bewegen of ergens op klikken is al genoeg om de zaak in beweging te zetten.

De eenvoudigste vorm van interactieve content is een link. Als je erop klikt ga je naar een andere webpagina. Daar kijken we niet van op. Want daar zijn we allang aan gewend. Maar even verderop begint het spannend te worden. Daar zijn de dingen die ons gaan verrassen. En een blije verrassing is altijd fijn.

Waarom maak je content interactief?

Als je een website hebt wil je jouw bezoekers een zo optimaal mogelijke ervaring geven. Ze blijven langer op je website. En de kans is groot dat je bezoek op je website terugkomt en deelt met anderen. Jouw inhoud bereikt daardoor jouw doelgroep. 

Ik zie 3 belangrijke redenen waardoor de kwaliteit van jouw inhoud stijgt door interactieve content:

Gemak

Gemak is een belangrijke reden. Want mensen willen maar weinig moeite doen op het internet. Ze willen snel vinden wat ze zoeken. En ze willen snel hun taken klaar hebben. Interactieve content is er een ster in om jou het leven gemakkelijker te maken.

het gemak van interactieve content

Entertainment

Op een webpagina zijn mensen binnen 3 seconden al weg als het hen niet zint. Maar 's avonds zitten ze urenlang naar allerlei programma's op tv te kijken. Hoe krijgt de tv dat voor elkaar? Simpel antwoord toch? Entertainment. Interactieve content is er nog beter in dan tv om jou te entertainen. Want op tv mag je nooit meedoen.

interactieve content biedt entertainment

Betrokkenheid

Als de computer reageert op jouw acties lijkt hij een beetje te gaan leven. Natuurlijk wordt je dan meer betrokken. Dan ben je geen passieve ontvanger meer. Je bent zelf onderdeel van dit interactieve gebeuren. Nu heb jij invloed. Daardoor ontstaat er een gevoel van controle.

betrokkenheid door interactieve content

Interactieve content
Gemak

Je bent er allang aan gewend. Met een paar klikken heb jij het kleinste dorp in Friesland gevonden. Zelfs de kleinste straat kun je er vinden. Moet je nou eens voorstellen dat je dit met een kaart uit de winkel zou moeten doen. Wat een onmogelijk groot ding zou dat zijn. Wat onhandelbaar in omvang!

En wat dacht je van zoekmachines? Kan jij nog zonder?

Interactieve content is in al zijn verschijningsvormen, van groot tot klein, een behulpzame vriend. 

Interactieve content - gemak
Dynamische content

Dynamische content is inhoud die verandert. Dat kan tekst zijn, een afbeelding of een foto. Op dezelfde plek verschijnt nieuwe inhoud. Als bezoeker hoef je dan niet te zoeken. De verandering gebeurt onder je neus. Dat is handig als je weet dat de bezoeker verschillende opties wil bekijken zoals bij een overzicht.

Hieronder zie je een cirkeldiagram. Je kunt klikken op de verschillende kleuren. De tekst bij dit diagram verandert bij elke klik. In het midden ervan verschijnt een icoon. Alle inhoud is onzin. Maar het gaat dan ook om het principe.

interactieve content: cirkeldiagram
Klik op de kleuren in de cirkel
element uit interactieve content over een diagnose

Voorbeeld: interactieve plaat over een diagnose

Voor stichting Onbegrijpelijk Brein maakte ik een interactieve plaat over MCDD (Multiple Complex Development Disorder). Zowel de plaat als de tekst zijn dynamisch. De plaat animeert. Daardoor is het duidelijk over welk onderdeel van de plaat het gaat. Ook de tekst verandert als je op een nieuw element klikt. 

Bekijk hier de interactieve plaat 

Interactieve content - gemak
Functionaliteit

Interactieve content kan allerlei taken van je overnemen. Ga maar eens na hoe vaak je jouw muis of toetsenbord gebruikt op een website om je leven gemakkelijker te maken.

Zodra jij zelf iets doet op een website is er sprake van interactieve content. Online betalen is bijvoorbeeld iets wat we allemaal kennen. Verder zijn er encyclopedieën, social media sites, zoekmachines, plattegronden en nog veel meer.

Voorbeeld: interactieve plattegrond

SDG Nederland reist door het land om mensen aan te zetten zich in te zetten voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Op een interactieve kaart willen ze laten zien waar ze zijn geweest en waar ze nog komen. Verder willen ze mensen en groepen op de kaart zetten die het goede voorbeeld geven. Ze vroegen aan mij om de kaart te bouwen.

Een interactieve kaart is veelgebruikte interactieve content. Ik haal het uiterste eruit. Er zitten animaties in. Je kunt kiezen wat je wilt zien en wat niet. In de bijbehorende informatie kan de klant zelf tekst, films en foto's plaatsen. De iconen op de kaart kun je aanklikken. Maar je kunt ook door de items heen bladeren alsof het een diaserie is.

Bekijk de interactieve plattegrond

Voorbeeld: rekenmachine voor meubilair

Als er gerekend moet worden is het voor de meeste mensen fijn als dat voor je gedaan wordt. Interactieve content is een uitkomst. Zo maakte ik een rekenmachine waarmee verkopers van meubilair gemakkelijk prijzen kunnen berekenen voor hun klant.

De rekenmachine is alleen voor hun verkopers. Maar ik ben blij dat ik hem toch mag laten zien. Wat ze me wel vroegen is om de prijzen achterwege te laten. Vind ik nog leuker. Ik ken nog geen rekenmachine die niks uitrekent. 

Denk je dat een rekenmachine saai is? Bekijk deze rekenmachine maar eens!

Bekijk de leukste rekenmachine die ik ooit maakte

Interactieve content
Entertainment

Met interactieve content kun je jouw bezoeker vermaken. Je kunt je bezoeker verrassen met kleine gebeurtenissen Maar ook spelletjes en interactieve verhalen behoren tot de mogelijkheden.

Voorbeelden

Hieronder heb ik een diaserie gemaakt met eenvoudige interactieve gebeurtenissen. Je kunt ermee spelen. Zo krijg je een idee van wat er zoal mogelijk is.

Interactieve content - entertainment
Spelletjes

Het zal de spelcomputer niet evenaren. Maar je kunt behoorlijk ingenieuze spelletjes bouwen voor het web. Er zijn websites met hele bibliotheken vol spelletjes. Dat is Interactieve content waar je de hele dag mee zoet kan zijn.

Zelf vind ik die spelletjes niet zo leuk om te doen. Ik vind het veel leuker om ze te programmeren. Hieronder zie je er drie.

Voorbeeld: Fruitprikker

Een klein beetje een zenuwslopend spelletje waarbij je al het vallend fruit moet ontwijken. Tegelijkertijd komt er elke keer een nieuw stuk fruit in beeld wat je moet zien te raken.

Fruitprikker spelen

Voorbeeld: Memory

Een klein beetje een zenuwslopend spelletje waarbij je al het vallend fruit moet ontwijken. Tegelijkertijd komt er elke keer een nieuw stuk fruit in beeld wat je moet zien te raken.

Memory spelen

Voorbeeld: Zoekspel

In deze plaat zijn 10 dingen niet goed. Door elementen te slepen kun je alle foutjes corrigeren. Ondertussen leer je over hygiëne in professionele keukens.

Zoekspel spelen

Interactieve content - entertainment
Quizzen en testen

Quizzen zijn nog een mooi voorbeeld van interactieve content. Bovendien zijn ze razend populair. Mensen testen zichzelf graag. Je kunt denken aan een quiz waardoor je jouw kennis kunt toetsen en gelijk ook nieuwe informatie krijgt.

Helemaal populair zijn testen waardoor je eigenschappen van jezelf leert kennen.

Voorbeeld: visuele test

Hoe vrij ben jij? Trek jij je veel aan van wat andere mensen denken? Heb je last van je gedachten? Dat kun je ontdekken met deze bijzondere test.

Het leek mij een goed idee om een visuele test te maken waarin je antwoord geeft door een illustratie te veranderen. Dit doe je met behulp van een schuif. Het is een unieke vorm die ik zelf niet eerder ben tegengekomen.

Doe de test (als je durft)!

Interactieve content
Betrokkenheid

Meestal zijn we nogal passief als we het internet opgaan. De website zend en wij ontvangen. En dat is het dan. Interactieve content maakt daar een einde aan. Het zet je in beweging.

Dat jouw ontvanger in beweging komt is mooi. Want jouw inhoud blijft dan veel beter hangen. Mensen onthouden veel beter als zij met de inhoud bezig zijn. Probeer het zoekspel boven maar eens. Wedden dat je de verstopte lessen onthoud?

Door interactieve content gaat een dood apparaat als een computer opeens een beetje leven. Hij reageert op jou. Dat geeft hem een menselijke trek. Net zoals bij echte heen-en-weer-communicatie weet je niet precies wat je te wachten staat. Je wordt verrast. Bovendien heb jij zelf invloed op wat er gebeurt. Dit alles verhoogt de betrokkenheid van je ontvanger.

Interactieve content - betrokkenheid
micro interacties

Micro interacties zijn kleine gebeurtenissen die gestart worden door de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan de kleur van een knop die verandert als je er overheen gaat met je muis.

Deze vorm van interactieve content helpt de gebruiker aan duidelijkheid. Het gedrag van de gebruiker wordt bevestigd. Of er is een duidelijk signaal dat er iets mis ging.

Voorbeeld: animaties die starten als je scrolt

In dit voorbeeld laat ik animaties starten als de bezoeker scrolt. De rijk geïllustreerde webpagina krijgt daardoor een extra laag met belevenis. Hierdoor word je aangemoedigd alles te bekijken.

Bekijk de animaties

Interactieve content voegt veel waarde toe aan je site

Veel sites zijn droge kost. Tekst en plaatjes. En dat is het dan. Maar het is zonde om alle mogelijkheden die internet biedt te laten liggen. Zoals we hierboven zien kun je het bezoek aan jouw site zoveel gemakkelijker en leuker maken met interactieve content. En daarmee verhoog je de betrokkenheid van je bezoeker.

Met het toevoegen van interactieve content open je een wereld aan mogelijkheden. Met mijn creativiteit en technische vaardigheid kan ik deze wereld voor jou ontsluiten. Gun jij jouw inhoud de aandacht die het verdient?

Bekijk mijn aanbod van interactieve content
Frank Los

Weer een Los!

Bedacht, getekend en geprogrammeerd door één persoon: Frank Los

Niks missen?

Ik stuur regelmatig
mijn nieuwste werk
naar je met de mail.

Bonus: e-book met poster
met tips voor uitleg
die tussen de oren komt.
Ja, ik blijf graag op de hoogte!

Tussen de oren

uitleg die aankomt

Download mijn gratis e-book met poster en tips!

Delen is fijn!

Jouw visuele uitleg uitbesteden?

Of het nu gaat om overzichten of om een verhaal.

Ik maak voor jou de meest optimale visualisatie.

Want jij wilt
dat jouw informatie
de aandacht krijgt
die het verdient.

Bekijk hier wat mijn klanten te zeggen hebben

Bekijk hier hoe ik het samen met jou aanpak