Logo Frank Los
Frank Los
Verhelderaar
helderheid in woord, beeld en hoofd
voor maatschappelijk betrokken projectleiders

Lezen ze appjes tijdens jouw verhaal?

Echt vervelend als je jouw luisteraars verliest als jij je verhaal vertelt. Zelf ken je het ook. Je zou al een uur aan het werk. Ondertussen is er alleen maar afleiding. Social media bekijken. Even je mail lezen. Er komen allerlei appjes binnen waar je even op wilt reageren. En onderweg raak je in een diepgaand gesprek tijdens het koffie halen. Gebrek aan focus is knap lastig.

Je aandacht gericht houden op één punt tot de taak klaar is. Het is een kunst. Het vraagt om een duidelijk doel, concentratie en doorzettingsvermogen. Er zijn talloze boeken over geschreven. Het is dan ook een belangrijk onderwerp. Zonder focus krijg je niks voor elkaar.

Dezelfde focus is nodig als je jouw boodschap tussen de oren van je luisteraar wilt krijgen. Als je 1000 dingen vertelt blijft er niks hangen. Het is de meest beproefde manier om de ander te verliezen. Dus de grote vraag is nu: Hoe zorg je voor focus van je luisteraar?

1 Duidelijk doel
De verleiding is groot om meerdere doelen te hebben met je boodschap. Het loont de moeite om te kiezen welk doel daarvan het belangrijkste is. En focus je daarop.

2 Concentratie
Je ontvanger kan je goed volgen als jouw rode draad helder is. Van A naar Z. Neem je luisteraar mee op reis en zorg dat alle stappen onderweg logisch zijn.

3 Doorzettingsvermogen
Een slecht teken. Als je doorzettingsvermogen nodig hebt om jou te kunnen volgen. Je kan er maar beter voor zorgen dat je verhaal een feestje is. Levendige voorbeelden zorgen daarvoor. Vertel een verhaal!

Meerdere doelen?
Dan wordt je informatie al gauw spaghetti. Door je informatie modulair te organiseren voorkom je dat. Ik denk graag met je mee. Gratis en vrijblijvend.