Logo Frank Los
Frank Los
Verhelderaar
helderheid in woord, beeld en hoofd
voor maatschappelijk betrokken projectleiders
portret Mena Leila Kilani

Wat jij doet voor een betere wereld maakt wél verschil

Mena Leila Kilani laat zien waarom.

Doe ik wel genoeg?

en denk ik wel aan alles?

Je bent gestopt met vlees eten, koopt geen fast fashion meer en bent overgestapt naar een duurzame bank. Maar ja, die auto hè. Slecht. Oh, wat slecht. Hypocriet! Bovendien, wat kun jij nou in je eentje veranderen? Het is voor veel mensen die bij willen dragen aan een betere wereld een bekend gevoel. Maar zodra je met Mena Leila Kilani praat verdwijnt het beeld van jezelf als klimaatmonster als sneeuw voor de zon. Met SDG Nederland verbindt en inspireert zij iedereen die gelooft dat we samen het verschil kunnen maken. “Mensen zijn zich vaak niet eens bewust van wat ze allemaal al doen.”

Een zee aan verandering

bestaat uit druppels

“Iemand zei laatst tegen me dat een zee aan verandering bestaat uit allemaal kleine druppeltjes. Daar kan ik me helemaal in vinden. Ik ga er daarnaast vanuit dat bijna iedereen al een steentje bijdraagt, misschien zelfs zonder het te weten,” steekt Mena Leila Kilani van wal. Om te laten zien dat er in Nederland al ontzettend veel gebeurt en dat wat jij doet wel degelijk verschil maakt, brengt ze mensen die zich hard maken voor een duurzame, eerlijke, schone en inclusieve wereld met elkaar in contact. Dag in dag uit en door het hele land. Dat doet ze namens dé organisatie die zich landelijk inzet voor de Sustainable Development Goals, SDG Nederland.

De Sustainable Development Goals

hoe zat het ook alweer?

De Sustainable Development Goals, kortweg SDG’s, zijn zeventien doelen om van de wereld in 2030 een betere plek te maken. Ze variëren van ‘geen armoede’ (SDG 1) tot ‘klimaatactie’ (SDG 13) en ‘vrede, justitie en sterke publieke diensten’ (SDG 16). Hoewel de Sustainable Development Goals vaak vaag en ver weg klinken, is verandering juist heel dichtbij, legt Mena uit. “Zodra je je ook maar een klein beetje in de doelen verdiept, zie je dat ze steeds concreter worden. En dat iedereen wel met een of meerdere doelen bezig is. Ook jij.” 

Een positief sneeuwbaleffect

Van verdriet naar de impact van een schildpad

Veel kinderen worden bijvoorbeeld verdrietig van de plastic soep. Door positieve acties te organiseren helpt Mena dit verdriet om te zetten in hoop. Zo maakte Kai uit Castricum voor één van de acties van SDG Nederland samen met zijn moeder een schildpad van plastic, Doppie. Doppie zorgt op scholen voor bewustwording rondom het plastic probleem. Zo kan een leerling een leerkracht inspireren en dat kan er weer toe leiden dat een complete school aan de slag gaat. Kortom: dankzij een concrete actie ontstaat er een positief sneeuwbaleffect. 

Verandering is overal

toeren met de bus voor impact

Om dat sneeuwbaleffect voor een betere wereld zo groot mogelijk te maken, reist Mena – in een opvallende gele bus – het hele land door. Ze verbindt jongeren, beleidsmakers en koplopers. In alle dorpen en steden zoekt ze naar mensen die al actief bezig zijn. De informatie over wat er allemaal gaande is geeft Mena door aan gemeenten die aan de slag willen met de Sustainable Development Goals. Én ze koppelt de positieve veranderaars aan elkaar. Zo heeft ze tien aanspreekpunten door het hele land. Mensen die samen impact maken leren heel snel én heel veel van elkaar. Ook staat het online platform van SDG Nederland vol met inspiratie wat je zelf als individu, bedrijf of school kunt doen.

Lokale uien voor internationale impact

Iedereen kan bijdragen

Dat iedereen kan bijdragen, daar is Mena honderd procent van overtuigd. “Elke keuze die je maakt heeft lokaal, landelijk én internationaal impact. Zo ben ik in Groningen geweest, waar een school nu meedenkt over de voedselketen. Want hoe raar is het dat uien uit Groningen de hele wereld over vliegen en dat in onze supermarkten uien uit het buitenland liggen? Met lokale actie kun je echt bijdragen aan iets groters.”

Volgens Mena maak je de meeste impact door jezelf af te vragen wat er voor jou echt toe doet en je daarop te focussen. “Het gaat niet om kleine dingetjes waarvan je vindt dat je ze elke dag moet doen of juist moet laten. Het gaat om datgene waar je echt voor staat.” Ze noemt een onderwijsinstelling als voorbeeld: “Hartstikke goed natuurlijk als je fairtrade koffie schenkt. Maar jullie core business is onderwijs. Dáár kun je dus ook echt het verschil maken. Bijvoorbeeld door kinderen in contact te brengen met de SDG’s via creatieve opdrachten (zoals Doppie) of studenten een stageplek aan te bieden waarmee ze een positieve impact kunnen maken.”