ga naar de hoofdinhoud
Logo Frank Los
Frank Los
Verhelderaar
voor duidelijkheid en inzicht
voor maatschappelijk betrokken projectleiders

De kracht van 
visual storytelling 

Visual storytelling
Snel en effectief

Animatie van een brein wat op visual storytelling reageert. Er verschijnt een pijl die naar een oog wijst. Vervolgens popt er een bol op in het brein die gaat knipperen.

Ons brein is ingesteld op zien

Een groot gedeelte van ons brein is ingesteld op het verwerken van visuele informatie. Deze informatie wordt moeiteloos verwerkt zonder dat er veel aandacht nodig is. Voor taal moeten we veel meer moeite doen.1 Met visual storytelling bereik je dus meer met je boodschap.

1 The Intuitive Appeal of Visual Images | Anne M. Treisman en Sebastien Touraine van de Princeton University | 2009
animatie van een lamp die in beeld verschijnt om aan te geven dat visual storytelling makkelijk te begrijpen is

Makkelijk begrijpen

Visual storytelling maakt complexe ideeën en concepten begrijpelijker voor het publiek.2

2 The power of pictures: How we can use images to promote and communicate science | Felicity Mellor en Stephen Webster | 2012
Bekijk mijn aanbod

Visual storytelling
Beter onthouden

Animatie van dual coding in visual storytelling. Er is een hoofd in beeld. Aan de linkerkant verschijnt een pijl die naar het oog wijst. De pijl gaat door naar een vlak in het brein. Tegelijkertijd komt van de rechterkant een pijl die naar het oor wijst. De pijl gaat door naar een ander vlak in het brein.

Dubbel effect

Woorden en beelden komen via twee verschillende ingangen binnen, en worden onafhankelijk van elkaar verwerkt. Vervolgens worden ze op twee verschillende plekken opgeslagen.

Als je woorden en beelden samen gebruikt heeft je boodschap dus veel meer effect. De informatie wordt beter begrepen en onthouden.3 

3 The dual-coding theory of memory | Allan Paivio | 1971
Animatie van een hoofd wat openklapt. Uit het hoofd komt een rij boeken omhoog

Beelden worden onthouden

Omdat ons brein visuele informatie snel en makkelijk verwerkt onthouden we beelden makkelijk. We onthouden beter wat we hebben gezien dan wat we hebben gelezen.4

4 A picture is worth a thousand words: The role of imagery in learning | van Meter, J. W. & Garner, J. K. | 2005
Animatie van een brug tussen een schilderij en een hoofd. Over de brug gaat een bol met een uitroepteken. Deze komt in het hoofd terecht.

Beelden zijn geloofwaardig

Visual storytelling vergroot de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je boodschap.5

5 The Persuasive Effect of Visual Metaphors in News | Kienpointner en Van Mulken | 2016
Bekijk mijn aanbod

Visual storytelling 

Een belevenis

Animatie van een schilderij waarin een magneet verschijnt

Visual Storytelling is aantrekkelijk

Plaatjes worden bijvoorbeeld vaker gedeeld op social media.6

6 What makes online content viral?" | Jonah Berger en Katherine L. Milkman | 2012
animatie van een gezicht wat verschillende emoties uitdrukt

Beeld roept emotie op

Als we een eng plaatje zien, zoals bijvoorbeeld van een grote spin, wordt ons brein automatisch actief in gebieden die te maken hebben met angst. Ons lijf wordt waakzaam en bereidt ons alvast voor op vechten of vluchten. Dit geldt ook voor plezierige emoties. Als we een plaatje zien van een schattige baby wordt ons beloningssysteem actief en voelen we ons plezierig.7 

7 Lang, P. J., Bradley, M. M., & Cuthbert, B. N. (1997). Emotion, motivation, and anxiety: Brain mechanisms and psychophysiology. Biological Psychiatry.
Animatie van een poppetje waarvan het hoofd lachend naar je toe buigt

Visual storytelling maakt betrokken

Er is heel veel te zien in de wereld. We worden overspoeld met informatie. Hiermee hangt samen dat we maar weinig aandacht hebben voor iets. Als iets ons niet voldoende boeit zijn we alweer op zoek naar iets anders. Daardoor is het lastig om mensen je verhaal in te trekken. Met visual storytelling is dat veel gemakkelijker.8

8 The Impact of Social Media Images on the Behavioral Intentions of University Students | M. Zagorsek, E. Golob en M. Podlogar van de Universiteit van Ljubljana in Slovenië | 2014

Visual storytelling 

Mijn aanbod

Praatplaat

Ondersteuning van je verhaal
Hand die naar kader wijst. Daarbij 3 hangen 3 tekstballonnen in de lucht

Met mijn praatplaten help ik jou om jouw boodschap op een effectieve manier over te brengen en impact te maken. Ontdek hier hoe mijn praatplaten jouw missie versterken!

Bekijk en lees

Interactieve animatie

een duidelijk punt maken
mannetje wat blijs scrollt op een website

Wil je jouw boodschap kracht bijzetten? Met de combinatie van beelden, tekst en animatie weet ik jouw doelgroep te boeien en betrekken, zodat jouw boodschap de trein in beweging zet.

Bekijk en lees

Interactief overzicht

van complexiteit naar samenhang
mannetje wat overzicht heeft van een diagram

Je onderwerp is zo complex dat je er makkelijk over struikelt. Mijn interactieve overzichten maken je boodschap begrijpelijk en overzichtelijk. Je doelgroep ziet eindelijk de samenhang.

Bekijk en lees